Hoe beoordeel ik een opdracht? (18/6/25)

Wil je meer grip krijgen op het beoordelen van opdrachten binnen HavoP? Deze module helpt je jouw beoordelingsmethoden af te stemmen op de competenties die centraal staan in jouw onderwijs. Je leert hoe je de ontwikkeling van leerlingen volgt en een valide eindcijfer geeft dat voldoet aan de examen- en PTA-eisen.

Wat leer je?

Na deze module kan je:

  • De beoordeling van het PGP plaatsen in het toetsprogramma van de leerling;
  • en daarbij een kritische ‘toetsbril’ opzetten.
  • De kwaliteit van de beoordeling koppelen aan het verhogen van ‘intersubjectiviteit’;
  • en daarbij verschillende beoordelingsmethoden toepassen.
  • Heb je de theorie omgezet naar een concrete toepassing voor jouw onderwijspraktijk en gewerkt aan ‘kwaliteitsbewustzijn’ van jezelf en je leerlingen.

Wat kun je verwachten?

We vergelijken verschillende beoordelingsmodellen en oefenen met het vaststellen van beoordelingscriteria. De focus ligt op het verder professionaliseren van jouw beoordelingsproces en het afstemmen van beoordelingsmethoden op de competenties van de praktijkgerichte vakken PGP-M en PGP-T. Je krijgt praktische inzichten, oefent met rubrics en beoordelingsmodellen en ontvangt tools om deze direct in te zetten in jouw onderwijspraktijk.

Voor wie?

Voor docenten en schoolleiders die willen leren hoe zij een opdracht kunnen beoordelen bij het vak PGP-M of PGP-T.

Meld je hier aan!

Via onderstaand formulier kun je je aanmelden voor deze module. 

Pilotschool?